• Bevolking & bestuur
    • Bevolking
      • Stand, migratie en prognose
      • Samenstelling naar groepen
      • Huisvesting en integratie vluchtelingen
    • Burgerparticipatie
      • Burgerparticipatie & initiatieven
      • Stadsgesprekken
      • Verkiezingen
    • Publieksdienstverlening
      • Burgerzaken & Klantcontactcentrum
      • Publiekscommunicatie
    • Utrecht internationaal
      • Utrecht internationaal
  • Fysieke leefomgeving & groen
    • Wonen
      • Woning- & buurttevredenheid
      • Koopwoningmarkt
      • Sociale huur
      • Nieuwbouw
    • Milieu & duurzaamheid
      • Milieu
      • Energie
      • Afval
    • Verkeer
      • Fiets
      • Auto
      • Openbaar vervoer
      • Bereikbaarheid
      • Verkeersveiligheid
    • Openbare ruimte & groen
      • Tevredenheid staat openbare ruimte
      • Tevredenheid aanbod openbare ruimte
  • Economie & inkomen
    • Economie
      • Economische ontwikkeling
      • Werkgelegenheid
      • Toerisme
    • Werk & inkomen
      • Arbeidsparticipatie
      • Inkomen & uitkeringen
      • Armoede & schuldhulpverlening
    • Vastgoed
      • Kantorenmarkt
      • Bedrijfsruimten & bedrijventerreinen
      • Retail
      • Stationsgebied
  • Sociale leefomgeving & ondersteuning
    • Onderwijs & vaardigheden
      • Het jonge kind
      • Leerlingpopulatie & -migratie
      • Onderwijsprestaties & -tevredenheid
      • Bibliotheken
    • Gezondheid
      • Jeugdwelzijn & -gezondheid
      • Gezondheid volwassenen
    • Sociale kracht
      • Welzijn & zelfredzaamheid
      • Voorzieningen & ondersteuning jeugd
      • Voorzieningen & ondersteuning volwassenen
      • Maatschappelijke participatie
      • Digitale vaardigheden
      • Sociale cohesie
    • Veiligheid
      • Criminaliteitsontwikkeling
      • Veiligheidsbeleving
      • Jongerenoverlast
    • Cultuur
      • Tevredenheid aanbod cultuur
      • Cultuurdeelname
    • Sport & vrije tijd
      • Sportdeelname & -tevredenheid
      • Recreatie en speelgelegenheid
  • Samenvatting
  • Over Utrecht Monitor
  • Colofon
Utrecht Monitor
Utrecht Monitor

Zoekveld

U bent hier

Home › Bevolking & bestuur › Publieksdienstverlening › Publiekscommunicatie

Publiekscommunicatie

Kerncijfers Publiekscommunicatie    
 2013201420152016
websitebezoek www.utrecht.nl (in miljoenen)4,23,73,03,6

aantal verstuurde/geplaatste berichten door Gemeente Utrecht via

    
Twitter2.6255.6575.6817.276
Facebook2534871.1813.048
Whatsapp  1.849*

11.189

*Start medio september 2015
Bron: Communicatie, gemeente Utrecht; OBI4wan; Inwonersenquête, gemeente Utrecht

Websitebezoek stijgt

In 2016 is de website van de gemeente Utrecht 3,6 miljoen keer bezocht. Dit is een toename van circa 20% ten opzichte van het jaar ervoor. Gemiddeld blijven bezoekers korter op de site dan vorig jaar; ruim 3,5 minuut per bezoek ten opzichte van bijna 6 minuten in 2015. Dit kan te maken hebben met het feit dat de gemeente actief heeft ingezet op betere vindbaarheid en ontsluiting van informatie op de website, kortere en begrijpelijke teksten en vereenvoudiging van de inhoud.

Gebruik social media neemt toe

Het gebruik van sociale media groeit. Voor haar publiekscommunicatie gebruikt de gemeente naast de website ook diverse internetapplicaties, zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Flickr en Youtube. In 2015 werden de meeste berichten verzonden via Twitter. Sinds september 2015 is het ook mogelijk om de gemeente via Whatsapp te benaderen. Na een proeftijd van een half jaar, is besloten deze vorm van contact voort te zetten. En met succes: in 2016 is Twitter ruimschoots ingehaald door Whatsapp (meer dan 11.000 berichten). In 2016 verstuurde TwitterUtrecht 7.276 tweets. Dit zijn er bijna 1.600 meer dan in 2015. De geplaatste tweets bestaan voor ruim 80% uit replies. Deze categorie laat ten opzichte van 2015 ook de grootste toename zien. Het aantal posts op Facebook is meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Waren er in 2015 nog bijna 1.200 posts, in 2016 steeg dit aantal naar ruim 3.000. Het merendeel daarvan (38%) bestaat uit eigen updates van de gemeente met een link.

Ook het aantal volgers op de sociale media van de gemeente groeit. Met name Twitter en Facebook laten in 2016 een flinke toename in het aantal volgers zien, van respectievelijk 41% en 152%.

Utrechters hebben voorkeur voor communicatie via website

Het merendeel van de Utrechters geeft voor diverse vormen van dienstverlening de voorkeur voor de gemeentelijke website. Op afstand volgen respectievelijk telefonisch contact en contact per e-mail. De balie is relatief gezien een belangrijk kanaal bij het doen van aanvragen, zoals voor een paspoort. Social media is weliswaar een ingang die inwoners minder vaak prefereren, maar voor het doorgeven van ideeën of klachten geniet dit medium toch nog voor 10% van de inwoners de voorkeur.

Gemeentelijke website verder geoptimaliseerd

Er is in 2016 veel gedaan om de gemeentelijke website (www.utrecht.nl) verder te optimaliseren. Zo is de vindbaarheid van de informatie verbeterd, net als de toegankelijkheid, bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van filmpjes als ondersteuning. De 600 meest bezochte pagina’s zijn herschreven met eenvoudiger taalgebruik. Vanaf 2015 is de website uitgerust met een voorleesfunctie voor mensen met een visuele beperking en sinds 2016 is er ook een Engelstalig site, gericht op de wensen van internationale gebruikers. De website is verder geheel “https” wat zorgt dat de online dienstverlening veilig verloopt. Eind 2016 is de website getoetst op de webrichtlijnen. Door een upgrade van het digitale loket scoort de gemeentelijke website op een aantal technische en functionele webrichtlijnen beduidend beter dan twee jaar geleden.

Meer weten?

WistUdata

  • WistUdata - Publieksdienstverlening

Websites

  • Hoe zet jouw gemeente het in? (Frankwatching, 2015)

onderzoek@utrecht.nl

www.utrecht.nl/onderzoek

@onderzoek030

Stadsplateau 1, Utrecht

Utrecht Monitor

Index

Samenvatting

Over Utrecht Monitor

Colofon