2. Aanpak onderzoek
Het onderzoek naar de jaarwisseling bestond uit een aantal onderdelen:
- een vragenlijst in het Bewonerspanel en op twee social mediaplatformen;
- een korte vragenlijst voor Utrechters die budget voor een buurtinitiatief hebben aangevraagd;
- en een aantal vragen over de lichtroute in de algemene nieuwsbrief van de gemeente Utrecht.
Hieronder worden deze onderdelen toegelicht.
2.1 Algemene enquête via Bewonerspanel en social media
Het Utrechts Bewonerspanel bestaat uit een groep van ongeveer 7.000 betrokken inwoners die graag meedenken over alles wat Utrecht aangaat. Het panel is geen representatieve groep inwoners, maar heeft wel een grote omvang met een gemiddelde respons van 50% en hoger. Het Bewonerspanel bevat in vergelijking met de opbouw van de Utrechtse bevolking, relatief weinig jongeren en relatief veel inwoners met een afgeronde HBO-/WO-opleiding. Dat vormde een uitdaging, want het burgerberaad heeft geadviseerd om in de uitvoering van de aangenomen adviezen extra aandacht te geven aan de stem en behoeften van jongeren. Daarom hebben we de vragenlijst ook uitgezet via twee social media platforms: Snapchat en Instagram. Hiervoor is een gespecialiseerd bureau ingezet (Social Media Men). Het doel was om het aandeel jongeren in de respons te vergroten en dat doel is behaald (zie 2.3 Respons).
De vragenlijst (Bijlagen, 6.1 en 6.2) is opgesteld in overleg met de opdrachtgever en enkele leden van de projectgroep voor de jaarwisseling.
2.2 Specifieke metingen onder deelnemers aan de georganiseerde activiteiten
Voor het meten van de ervaringen met het aanvragen van het budget voor het organiseren van een straat-/buurtactiviteit (bUUUrtje, onderdeel van het Initiatievenfonds) hebben we een korte vragenlijst per mail verstuurd naar de aanvragers. Voor de ervaringen met de lichtroute hebben we twee vragen gedeeld via de gemeentelijke nieuwsbrief. Na overleg met het projectteam is ervoor gekozen om de ervaringen met het aftelmoment niet afzonderlijk te meten: de omstandigheden tijdens een grootschalig feest zijn niet optimaal om een enquête af te nemen. In plaats daarvan hebben we in de algemene vragenlijst (Bewonerspanel en social media) gevraagd naar deelname en ervaring met het aftelmoment.
Ook voor deze metingen geldt dat de vragen zijn opgesteld in overleg met de opdrachtgever en leden van de projectgroep (Bijlagen, 6.3 en 6.4).
2.3 Respons
Respons Bewonerspanel versus social media
In onderstaande tabel is de respons op de algemene vragenlijst uitgesplitst naar wijk, opleiding en leeftijd. Uit de tabel blijkt dat het aandeel jonge respondenten (jonger dan 35 jaar) 26% is. Dat is groter dan wanneer we alleen het panel hadden ingezet: in het reguliere panel is namelijk 15% van de panelleden jonger dan 35 jaar. Verder is de verdeling van de respondenten uit ons onderzoek over de wijken vergelijkbaar met die in het panel. Hetzelfde geldt voor de opleidingsachtergrond. Het verspreiden van de vragenlijst via social media heeft dus voornamelijk invloed gehad op het aandeel jongeren in de respons.
wijk |
opleiding |
leeftijd |
|||
---|---|---|---|---|---|
West | 9% | basisonderwijs of vmbo-opleiding | 4% | 16 t/m 24 jaar | 4% |
Noordwest | 12% | havo-, vwo-, of mbo-opleiding | 13% | 25 t/m 34 jaar | 22% |
Overvecht | 6% | hbo- of wo-opleiding | 83% | 35 t/m 54 jaar | 40% |
Noordoost | 15% | 55 t/m 65 jaar | 16% | ||
Oost | 11% | 65+ jaar | 18% | ||
Binnenstad | 8% | ||||
Zuid | 10% | ||||
Zuidwest | 9% | ||||
Leidsche Rijn | 11% | ||||
Vleuten-De Meern | 9% |
In totaal hebben 6.749 Utrechters de algemene vragenlijst ingevuld, waarvan 3.867 via het Bewonerspanel en 2.882 via social media. Daarnaast hebben via social media nog eens bijna 400 respondenten meegedaan die niet in Utrecht wonen (44) of waarvan we niet weten of ze in Utrecht wonen (322) of waarvan de postcode niet gekoppeld kan worden aan een wijk (30). De resultaten in dit rapport gaan over het algemeen over de groep respondenten waarvan we weten dat ze in Utrecht wonen en die zijn te koppelen aan een wijk.
|
aantal |
---|---|
Respondenten via bewonerspanel (inwoners van Utrecht) | 3.867 |
Respondenten via social media (inwoners van Utrecht) | 2.882 |
Totaal respondenten wonend in Utrecht | 6.749 |
Overige respondenten via social media | 396 |
Woont buiten Utrecht | 44 |
Postcode niet ingevuld | 322 |
Postcode binnen Utrecht, maar niet te koppelen aan een wijk | 30 |
Respons bUUUrtje en lichtroute
In totaal hebben 57 inwoners budget aangevraagd om een activiteit voor de buurt te organiseren. Twee daarvan zijn door de aanvrager ingetrokken. Van de overige 55 aanvragen zijn er 46 toegekend en 9 afgewezen. Alle 55 aanvragers kregen per mail een korte vragenlijst, 24 aanvragers vulden de vragenlijst in.
Voor de lichtroute hebben we in de gemeentelijke nieuwsbrief een link naar twee vragen opgenomen. De nieuwsbrief wordt digitaal verspreid. 48 inwoners hebben de link aangeklikt en 40 van hen hebben de vragen beantwoord. Dat is niet erg veel, maar ook in de algemene enquête hebben we gevraagd naar de lichtroute. Hieruit blijkt dat bijna 900 respondenten (13%) de lichtroute hebben bezocht. In dit rapport worden de resultaten van de verschillende onderzoeken los van elkaar gepresenteerd.