Image
Uitzicht op Griftpark

Fysieke leefomgeving

Wonen

Voorraad woningen groeit in 2023 minder snel dan voorgaande jaren: aandeel particuliere verhuur gegroeid 

De woningvoorraad groeit in 2023 met circa 1.700 woningen (+1%) tot een totaal van 167.123 op 1 januari 2024. We zien binnen de woningvoorraad een toename van het aandeel sociale huur in eigendom van particuliere verhuurders, een toename van de categorie middenhuur en een groeiend aandeel dure koopwoningen.

Naar Voorraad woningen

Aandeel koopwoningen binnen totale woningvoorraad gelijk aan vorig jaar

 

Op 1 januari 2024 telt Utrecht ruim 73.600 koopwoningen. Het aandeel koopwoningen binnen de totale woningvoorraad is net als vorig jaar 44%. De wijken met het grootste aandeel koopwoningen zijn Vleuten-De Meern (69%), Noordoost (56%) en West (53%). De wijken met het kleinste aandeel koopwoningen zijn Overvecht (20%), Zuidwest (31%) en Binnenstad (33%).

Naar Koopwoningmarkt

Het aantal huurwoningen is het afgelopen jaar gestegen (+2%)

 

Het aantal huurwoningen is het afgelopen jaar gestegen (+2%) en komt uit op ruim 91.000 op 1 januari 2024. De totale woningvoorraad bestaat hiermee voor 54% uit huurwoningen. Het aantal huurwoningen neemt jaarlijks toe, deze groei is sterker dan de groei van het aantal koopwoningen. 

Naar Huurwoningmarkt

Image
Woningen in Utrecht

Beoordeling woning gemiddeld ruim voldoende

De meeste Utrechters zijn positief over hun woning, gemiddeld beoordelen zij de woning in 2023 met een 7,4. Hoewel het algemeen buurtoordeel met een 7,3 stabiel is, is er een dalende trend in het aandeel inwoners dat positief is over de toekomst van de buurt (van 38% in 2019 naar 31% in 2023).

Naar Woning- & buurttevredenheid

In 2023 minder woningen opgeleverd dan in de jaren daarvoor

In 2023 zijn ruim 2.100 nieuwe woningen opgeleverd. De afgelopen jaren lag het gemiddelde aantal opleveringen boven de 3.000. Tegelijkertijd zijn er in 2023 flink meer nieuwe woningen in aanbouw genomen. Het aandeel inwoners dat vaak overlast door bouwwerkzaamheden in de buurt ervaart is stabiel.

Naar Nieuwbouw

Milieu & duurzaamheid

De luchtkwaliteit was in 2023 beter dan ervoor, maar voldoet nog niet aan de WHO-advieswaarden.

De luchtkwaliteit was in 2023 beter dan ervoor. Vier op de tien inwoners ervaart vaak last van lawaai. Er zijn grote verschillen in stankoverlast in de stad. De inspanningen van inwoners om energie en milieu te sparen dalen tussen 2021 en 2023.

Naar Milieu

Image
Zonnepanelen op daken

Het elektriciteitsnet is vol, dat hindert verduurzaming en nieuwbouw

Het energiegebruik (-7%) en de CO2-uitstoot (-8%) in Utrecht daalden in 2023. 12% van het elektriciteitsgebruik werd in 2023 hernieuwbaar opgewekt. Het aandeel daken met zonnepanelen groeide in 2024 naar 38%. Het elektriciteitsnet is vol, dat hindert vestiging van nieuwe bedrijven, nieuwbouw van woningen en de verduurzaming waaronder grootschalige aanleg van zonnepanelen. In 2024 zijn er 104.000 woningen met een aansluiting op aardgas voor verwarming. Het aantal publieke oplaadpunten voor elektrische auto’s steeg met 14%.

Naar Energie

De hoeveelheid afval per inwoner bleef gelijk, er wordt meer gescheiden.

De hoeveelheid huishoudelijk afval bleef gelijk met 361 kg per inwoner. Het afvalscheidingspercentage inclusief nascheiden is gestegen van 45% naar 46%. De regels voor ongewenste reclame in de brievenbus zijn strenger geworden.

Naar Afval

Mobiliteit

Een derde van verplaatsingen binnen Utrecht gebeurt lopend

Utrecht werkt aan een stad waar het fijn en goed lopen is. Een op de zes Utrechters gaat meestal te voet naar de binnenstad en drie kwart is tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad te voet. Op een gemiddelde werkdag gebeurt een derde van de verplaatsingen binnen Utrecht lopend. 
 

Naar Lopen

Fiets in toenemende mate meest gebruikte vervoerswijze bij binnenstedelijke verplaatsingen

Hoewel de tevredenheid over de fietsbereikbaarheid van de binnenstad stabiel is, is er een dalende trend van fietsgebruik voor een bezoek aan de binnenstad. Voor binnenstedelijke verplaatsingen in het algemeen, is de fiets in toenemende mate de meest gebruikte vervoerswijze. De tevredenheid over het aantal fietsparkeerplekken in eigen buurt neemt licht toe.  

Naar Fiets

Aantal particuliere auto’s per 1.000 inwoners neemt af met 0,7%

Het aantal particuliere auto’s per 1.000 inwoners is gedaald met 0,7%. Van de Utrechters heeft 64% een auto binnen het huishouden, minder dan in 2019. Het aantal (deels) elektrische personenauto’s in Utrecht neemt toe (+25%), alsook het aandeel Utrechters met een elektrische auto binnen het huishouden. Meer Utrechters vinden het aantal parkeerplekken in de eigen buurt te hoog.

Naar Auto

Sinds corona neemt aantal treinreizigers en U-OV gebruikers weer toe

Het aantal treinreizigers en U-OV gebruikers neemt sinds corona weer toe, maar is nog niet op het oude niveau. Het gebruik van openbaar vervoer naar de binnenstad laat enig herstel zien na de dip door corona. Utrechters zijn tegelijkertijd minder tevreden over de bus- en tram-bereikbaarheid van de binnenstad en de ov-bereikbaarheid van de eigen buurt. 

Naar Openbaar vervoer

OV-fiets en autodelen via bekende populairste vormen van deelvervoer

Bij de helft van de Utrechters maakt iemand van het huishouden gebruik van deelvervoer. De OV-fiets en het autodelen via familie, vrienden, kennissen of buren zijn daarbij het populairst. Bij een kwart van de Utrechters (26%) maakt iemand van het huishouden gebruik van deelvervoer excl. OV-fiets en excl. informeel autodelen. In 2024 telt Utrecht 826 commerciële deelauto’s en 1.000 elektrische deelfietsen.

Naar Deelvervoer

Het aantal verkeersslachtoffers neemt in 2024 opnieuw af

Het aantal verkeersslachtoffers op wegen in Utrechts beheer neemt in 2024 opnieuw af. De meerderheid van de inwoners is tevreden over de verkeersveiligheid in de eigen buurt. Dit is nagenoeg gelijk aan 2021. 

Naar Verkeersveiligheid

Meeste Utrechters kunnen hun bestemmingen in de stad goed bereiken

De meeste Utrechters kunnen hun bestemming in de stad goed bereiken. De bereikbaarheid van de supermarkt is het grootst, de bereikbaarheid van onderwijslocaties het laagst. Ook zijn er verschillen per wijk en spelen opleiding, het bezit van een auto of fiets en inkomen een rol. 

Naar Vervoersongelijkheid

Image
Fietsers Voorstraat

Openbare ruimte & groen

Netheid en schoonheid openbare ruimte neemt licht af: Utrechters dat last heeft van rommel en afval op straat toegenomen

De beoordeling voor de netheid en schoonheid van de openbare ruimte varieert per wijk: de rapportcijfers lopen uiteen van 5,5 tot 7,1. In 2023 is het aantal bewonersmeldingen over afval en vervuiling in de openbare ruimte toegenomen. Het aantal bewonersmeldingen met betrekking tot parken en groenvoorzieningen (bladafval, onkruid, etc.) is daarentegen afgenomen.

Naar Openbare ruimte & speelplekken

Openbaar groen per huishouden neemt verder af, Utrechters minder tevreden over het park in hun buurt 

De gemiddelde hoeveelheid openbaar groen dat een huishouden in Utrecht ter beschikking heeft is afgenomen van 66 m2 in 2022 naar 64 m2 in 2023. Dit komt voornamelijk door de groei van het aantal inwoners van de stad. In 2023 zijn Utrechters minder tevreden over het park in hun buurt dan in coronajaar 2021. 40% van de Utrechters bezoekt groengebieden buiten de stad (zoals Amelisweerd) voor recreatie in de buitenlucht.

Naar Groen

Groen en water belangrijk voor de woonaantrekkelijkheid van Utrecht

De aanwezigheid van groen en water is belangrijk voor de woonaantrekkelijkheid van Utrecht. Ruim acht op de tien panelleden van het Utrechtse Bewonerspanel maken zich zorgen over klimaatproblemen in de eigen woon- en leefomgeving. Meer dan de helft van de Utrechtse panelleden heeft afgelopen jaar last gehad van hitte. Panelleden zoeken het vaakst naar verkoeling in hun woning, gevolgd door het park in de buurt, de tuin en zwemwater.

Naar Water & klimaatadaptatie

Image
Rijnkade en Catharijnesingel