Deelvervoer
Samenvatting
Bij de helft van de Utrechters maakt iemand van het huishouden gebruik van deelvervoer. De OV-fiets en het autodelen via familie, vrienden, kennissen of buren zijn daarbij het populairst. Bij een kwart van de Utrechters (26%) maakt iemand van het huishouden gebruik van deelvervoer excl. OV-fiets en excl. informeel autodelen. Utrecht telt 977 commerciële deelauto’s, 1.000 elektrische deelfietsen en 186 elektrische deelbakfietsen.
In het kort
- Bij helft Utrechters gebruikt iemand van huishouden deelvervoer
- Deelvervoer vooral populair bij jonge huishoudens
- OV-fiets meest gebruikte deelfiets
- Utrecht heeft 266 deelauto’s per 100.000 inwoners
- Autodelen vooral via familie, vrienden, kennissen of buren
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van deelvervoer (deelfietsen incl. OV-fiets en/of deelauto’s incl. informeel delen) | - | - | - | - | 50 |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van deelvervoer, excl. OV-fiets en excl. informeel autodelen | - | - | - | - | 26 |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van een elektrische deelfiets (zoals TIER) en/of van een elektrische deelbakfiets (zoals Cargoroo) | - | - | - | - | 16 |
aantal elektrische deelfietsen van TIER | - | - | - | 500 | 1.000 |
aantal elektrische deelbakfietsen van Cargoroo | - | - | - | 106 | 186 |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van een OV-fiets | - | - | - | - | 36 |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van een deelauto via een commerciële organisatie (zoals Greenwheels) en/of van een deelauto via een website met bewonersaanbod (zoals SnappCar) | - | - | - | - | 16 |
totaal aantal deelauto’s* | - | - | - | 844 | 977 |
aantal deelauto’s per 100.000 inwoners* | - | - | - | 233 | 266 |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van een auto van familie, vrienden, kennissen of buren | - | - | - | - | 21 |
Bij helft Utrechters gebruikt iemand van huishouden deelvervoer
Onder deelvervoer verstaan we deelauto’s gedeeld via een commerciële organisatie of via een website met bewonersaanbod, auto’s gedeeld met familie, vrienden, kennissen of buren (informeel delen), deelfietsen (incl. OV-fiets) en deelbakfietsen. We kijken daarbij naar het gebruik van de afgelopen 12 maanden. Bij huishoudens in Binnenstad (68%), Oost (64%), West en Noordoost (beide 63%) is het gebruik van deelvervoer relatief hoog, met name in de subwijken Binnenstad city- en winkelgebied (71%) en Votulast (69%). Deelvervoer wordt duidelijk minder gebruikt in Vleuten-De Meern (26%), Overvecht (32%) en Leidsche Rijn (41%).
Als we kijken naar het gebruik van deelvervoer exclusief het gebruik van de OV-fiets en exclusief het informeel autodelen, dan wordt hier bij 26% van de Utrechters door iemand van het huishouden gebruik van gemaakt.
Deelvervoer vooral populair bij jonge huishoudens
Het deelvervoergebruik is hoger dan gemiddeld in huishoudens van jongere inwoners: bij 74% van de 18 t/m 29-jarigen heeft iemand van het huishouden het afgelopen jaar gebruik gemaakt van deelvervoer. Bij huishoudens van 55 t/m 64-jarigen en 65-plussers ligt het gebruik duidelijk lager (respectievelijk 26% en 15%). We zien verder dat het gebruik van deelvervoer relatief hoog is bij huishoudens van inwoners die een hbo/wo-opleiding hebben afgerond (62%) en bij inwoners die (zeer) goed kunnen leven van hun inkomen (55%). Duidelijk lager is het deelvervoergebruik bij huishoudens van inwoners zonder opleiding of met primair onderwijs/vmbo (15%).
OV-fiets meest gebruikte deelfiets
Bij 42% van de Utrechters maakte iemand van het huishouden het afgelopen jaar gebruik van een deelfiets (alle vormen deelfiets samen). Bij 11% van de Utrechters maakte iemand van het huishouden gebruik van een elektrische deelfiets (zoals TIER), 7% van een elektrische deelbakfiets (zoals Cargoroo) en 36% van een OV-fiets. Het aanbod van elektrische TIER-deelfietsen groeide van 500 in 2022, naar 1.000 in 2023. Ook het aantal deelbakfietsen van Cargoroo nam toe, van 106 in 2022 naar 186 in 2023. Sinds december 2022 zijn er geen deelscooters meer in de gemeente Utrecht.
In de wijken Vleuten-De Meern en Overvecht wordt er minder gebruik gemaakt van de verschillende deel-tweewielers en in Oost, Binnenstad en West juist wat meer. Verder zien we ook verschillen als we naar leeftijden kijken, waarbij de elektrische deelfiets en de OV-fiets meer gebruikt worden door 18 t/m 29-jarigen (respectievelijk 22% en 57%) en de elektrische deelbakfiets voornamelijk door 30 t/m 54-jarigen (10%).
Utrecht heeft 266 deelauto’s per 100.000 inwoners
Dit zijn commerciële deelauto’s, deelauto’s die 24 uur per dag toegankelijk zijn voor iedereen. Utrecht staat hiermee op de tweede plek met meeste deelauto’s per 100.000 inwoners. Amsterdam heeft er relatief het meest met 311 per 100.000 inwoners. Absoluut gezien staat Utrecht ook op de tweede plek: Amsterdam heeft in totaal 2.861 deelauto’s, Utrecht 977. Ten opzichte van 2022 nam het aantal deelauto’s in Utrecht met 16% toe, in Nederland als geheel nam het aantal deelauto’s met 23% toe van 6.442 naar 7.920.
Autodelen vooral via familie, vrienden, kennissen of buren
Bij 29% van de Utrechters maakte iemand van het huishouden het afgelopen jaar gebruik van een deelauto en/of een auto van familie, vrienden, kennissen of buren (alle vormen deelautogebruik samen). Bij 16% gebeurde dat via een commerciële organisatie (zoals Greenwheels) en/of via een website met bewonersaanbod (zoals SnappCar) (deelautogebruik excl. informeel delen).
Bij een op de vijf Utrechters (21%) gebruikte iemand van het huishouden een auto van een bekende (familie, vrienden, kennissen of buren), bij 13% werd een deelauto gebruikt via een commerciële organisatie (zoals Greenwheels), en bij 5% werd de deelauto via een website met bewonersaanbod (zoals Snappcar) gebruikt.
2023 | |
---|---|
elektrische deelfiets (zoals TIER) | 11% |
elektrische deelbakfiets (zoals Cargoroo) | 7% |
OV-fiets | 36% |
elektrische deelfiets (zoals TIER) en/of een elektrische deelbakfiets (zoals Cargoroo) en/of een OV-fiets | 42% |
deelauto via een commerciële organisatie (zoals Greenwheels) | 13% |
deelauto via een website met bewonersaanbod (zoals SnappCar) | 5% |
een auto van familie, vrienden, kennissen of buren | 21% |
deelauto via een commerciële organisatie (zoals Greenwheels) en/of via een website met bewonersaanbod (zoals SnappCar) en/of via familie, vrienden, kennissen of buren | 29% |
Voor al deze cijfers geldt dat gebruik samenhangt met het aanbod. Deelvervoer staat verspreid over de stad en bij P+R’s, OV-knooppunten en bedrijventerreinen. Utrecht heeft verder 14 deelhubs waar verschillende soorten deelvervoer bij elkaar staan. Zijn er in een (sub)wijk geen of weinig deelauto’s of deel(bak)fietsen te leen? Dan is het gebruik hiervan mogelijk lager dan in andere (sub)wijken. We hebben hier in de Utrecht Monitor geen verdere analyse op gedaan.