Deelvervoer
Samenvatting
Bij de helft van de Utrechters maakt iemand van het huishouden gebruik van deelvervoer. De OV-fiets en het autodelen via familie, vrienden, kennissen of buren zijn daarbij het populairst. Bij een kwart van de Utrechters (26%) maakt iemand van het huishouden gebruik van deelvervoer excl. OV-fiets en excl. informeel autodelen. In 2024 telt Utrecht 826 commerciële deelauto’s en 1.000 elektrische deelfietsen.
In het kort
- Bij helft Utrechters gebruikt iemand van huishouden deelvervoer
- OV-fiets meest gebruikte deelfiets
- Utrecht heeft 221 deelauto’s per 100.000 inwoners
- Autodelen vooral via familie, vrienden, kennissen of buren
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van deelvervoer (deelfietsen incl. OV-fiets en/of deelauto’s incl. informeel delen) | - | - | - | - | 50 | - |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van deelvervoer, excl. OV-fiets en excl. informeel autodelen | - | - | - | - | 26 | - |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van een elektrische deelfiets (zoals TIER) en/of van een elektrische deelbakfiets (zoals Cargoroo) | - | - | - | - | 16 | - |
aantal elektrische deelfietsen van TIER | - | - | - | 500 | 1.000 | 1.000 |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van een OV-fiets | - | - | - | - | 36 | - |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van een deelauto via een commerciële organisatie (zoals Greenwheels) en/of van een deelauto via een website met bewonersaanbod (zoals SnappCar) | - | - | - | - | 16 | - |
totaal aantal deelauto’s* | - | - | - | 844 | 977 | 826 |
aantal deelauto’s per 100.000 inwoners* | - | - | - | 233 | 266 | 221 |
% inwoners waarbij iemand van het huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik maakte van een auto van familie, vrienden, kennissen of buren | - | - | - | - | 21 | - |
Bron: CROW; Inwonersenquête, gemeente Utrecht
In 2024 is geen gemeentelijke Inwonersenquête afgenomen. Deze enquête houden we elke twee jaar. In 2026 zijn nieuwe cijfers over 2025 beschikbaar.
Bij helft Utrechters gebruikt iemand van huishouden deelvervoer
Onder deelvervoer verstaan we auto’s gedeeld via een commerciële organisatie of via een website met bewonersaanbod, auto’s gedeeld met familie, vrienden, kennissen of buren (informeel delen), deelfietsen (incl. OV-fiets) en deelbakfietsen. We kijken daarbij naar het gebruik van de afgelopen 12 maanden. Bij huishoudens in Binnenstad (68%), Oost (64%), West en Noordoost (beide 63%) is het gebruik van deelvervoer relatief hoog, met name in de subwijken Binnenstad city- en winkelgebied (71%) en Votulast (69%). Deelvervoer wordt duidelijk minder gebruikt in Vleuten-De Meern (26%), Overvecht (32%) en Leidsche Rijn (41%).
Als we kijken naar het gebruik van deelvervoer exclusief het gebruik van de OV-fiets en exclusief het informeel autodelen, dan wordt hier bij 26% van de Utrechters door iemand van het huishouden gebruik van gemaakt.
OV-fiets meest gebruikte deelfiets
Bij 42% van de Utrechters maakte iemand van het huishouden het afgelopen jaar gebruik van een deelfiets (alle vormen deelfiets samen). Bij 11% van de Utrechters maakte iemand van het huishouden gebruik van een elektrische deelfiets (zoals TIER), 7% van een elektrische deelbakfiets (zoals Cargoroo) en 36% van een OV-fiets. Het aanbod van elektrische deelfietsen groeide van 500 in 2022, naar 1.000 in 2023. In 2024 bleef het aantal elektrische deelfietsen 1.000, dit is het maximaal toegestane aantal elektrische deelfietsen volgens de gemeentelijke regelgeving. Het aantal deelbakfietsen nam in 2023 toe naar 186 (106 in 2022). Deelbakfietsen worden sinds eind 2024 niet meer aangeboden vanwege aanvraag faillissement aanbieder Cargoroo (eind 2024). Sinds december 2022 zijn er ook geen deelscooters meer in de gemeente Utrecht.
Utrecht heeft 221 deelauto’s per 100.000 inwoners
Dit zijn commerciële deelauto’s die 24 uur per dag toegankelijk zijn voor iedereen. Utrecht staat hiermee binnen de G4 op de tweede plek met meeste deelauto’s per 100.000 inwoners. In 2024 zijn het er 17% minder dan in 2023 toen Utrecht 266 deelauto’s per 100.000 inwoners had. Ook in Amsterdam (-8%), Rotterdam (-7%) en Den Haag (-13%) nam het aantal deelauto’s per 100.000 inwoners in 2024 af. Het is een landelijke trend: deelauto-aanbieders richten zich steeds meer op het efficiënter gebruiken van hun vloot. Ze zoeken de balans tussen voldoende auto’s om te zorgen dat mensen niet misgrijpen, maar geen overschot aan deelauto’s die weinig/niet gebruikt worden. Het totaal aantal deelauto’s in Nederland nam in 2024 af van 7.920 (2023) naar 7.464 (-6%).
Het absolute aantal commerciële deelauto’s dat aangeboden wordt door marktpartijen in Utrecht in 2024 is 826. In Amsterdam zijn het er 2.657, Rotterdam 592 en Den Haag 516.
Autodelen vooral via familie, vrienden, kennissen of buren
Bij 29% van de Utrechters maakte iemand van het huishouden het afgelopen jaar gebruik van een deelauto en/of een auto van familie, vrienden, kennissen of buren (alle vormen deelautogebruik samen). Bij 16% gebeurde dat via een commerciële organisatie (zoals Greenwheels) en/of via een website met bewonersaanbod (zoals SnappCar) (deelautogebruik excl. informeel delen).
Bij een op de vijf Utrechters (21%) gebruikte iemand van het huishouden een auto van een bekende (familie, vrienden, kennissen of buren), bij 13% werd een deelauto gebruikt via een commerciële organisatie, en bij 5% werd de deelauto via een website met bewonersaanbod gebruikt.
Voor al deze cijfers geldt dat gebruik samenhangt met het aanbod. Deelvervoer staat verspreid over de stad en bij P+R’s, OV-knooppunten en bedrijventerreinen. Utrecht heeft verder 14 deelhubs waar verschillende soorten deelvervoer bij elkaar staan. Zijn er in een (sub)wijk geen of weinig deelauto’s of deel(bak)fietsen te leen? Dan is het gebruik hiervan mogelijk lager dan in andere (sub)wijken. We hebben hier in de Utrecht Monitor geen verdere analyse op gedaan.