Image
Buitenzijde Stadskantoor

Bevolking & bestuur

Bevolking

Utrecht groeit naar bijna 377.000 inwoners

Utrecht groeide vorig jaar met 2.361 inwoners naar een bevolkingsomvang van 376.735 op 1 januari 2025. De bevolking groeide minder hard dan daarvoor. In 2022 kwamen veel vluchtelingen uit Oekraïne naar Utrecht en in 2023 veel studenten vanwege herinvoering van de basisbeurs. In 2024 vestigden minder mensen zich in de stad.

Naar Ontwikkeling van bevolking

Utrecht zal ook in de toekomst doorgroeien

Utrecht groeit al jarenlang sterk en zal dat ook in de toekomst blijven doen. Volgens de huidige bevolkingsprognose passeert Utrecht in 2029 de grens van 400.000 inwoners en heeft de stad in 2040 meer dan 470.000 inwoners. Dat is een toename van bijna 100.000 inwoners in de komende 16 jaar. Alle wijken in de stad gaan groeien, Zuidwest het sterkst.

Naar Bevolkingsprognose

Utrecht heeft een jonge en diverse bevolking

Utrecht is een jonge stad met veel studenten en starters. Het aandeel jonge kinderen in de stad neemt de laatste jaren af, het aandeel ouderen neemt toe. Terwijl het aandeel eenpersoonshuishoudens in Nederland almaar toeneemt, blijft dit in Utrecht stabiel (rond 52%). Utrecht heeft een diverse bevolking met 172 verschillende nationaliteiten. Van de 377.000 Utrechters heeft 41% een migratie­achtergrond en dit aandeel blijft toenemen.

Naar Bevolking naar groepen

Image
Viestraat

Veel vluchtelingen uit Syrië en Oekraïne 

Begin 2025 wonen 2.767 statushouders in Utrecht, waarvan 40% uit Syrië komt. In 2024 heeft Utrecht 659 statushouders gehuisvest, terwijl de taakstelling op 977 lag. Sinds 2022 komen ook veel vluchtelingen uit Oekraïne naar Utrecht. Begin 2025 stonden ruim 1.400 Oekraïense ontheemden ingeschreven in de BRP van Utrecht. 

Naar Vluchtelingen

Meer moties en amendementen ingediend door 16 fracties

In april 2024 begon het derde raadsjaar van de raadsperiode die in 2022 gestart is. Begin 2025 bestaat de raad uit 16 fracties. De fracties dienden in het derde raadsjaar meer moties en amendementen in dan in het eerste en tweede raadsjaar. In deze raadsperiode gingen moties en amendementen vaak over beleidvelden Ruimtelijke Ordening, Ruimtelijke projecten en Mobiliteit.

Naar Gemeenteraad

Opkomst in Utrecht hoger dan landelijk

Utrechters weten de weg naar de stembus te vinden. De laatste jaren is de opkomst bij elke verkiezing in Utrecht hoger dan landelijk. De verschillen in opkomst tussen de wijken blijft groot.

Naar Verkiezingen

Image
Stemhokjes

Meer vertrouwen in lokale dan landelijke overheid

Het vertrouwen in de overheid daalt in Utrecht, net zoals in Nederland. Utrechters hebben meer vertrouwen in de lokale dan landelijke overheid. 65-plussers en mensen die moeite hebben met rondkomen hebben een relatief laag vertrouwen. Inwoners met een hbo/wo-opleiding hebben een hoog vertrouwen. Het vertrouwen van Utrechters in de Tweede Kamer, politie en rechters is stabiel hoog in vergelijking met de rest van Nederland.

Naar Vertrouwen in overheid

Betrokkenheid

Een op de zes Utrechters is betrokken bij het maken van beleid en plannen

In 2023 was een op de zes inwoners betrokken bij het maken van gemeentelijk beleid en plannen. Daarbij zijn verschillen te zien tussen opleidingen, wijken en leeftijden. Inwoners zijn het minst tevreden over hoe duidelijk de gemeente aangeeft wat er met hun inbreng gebeurt. Online werd samengewerkt via DenkMee, met meer dan 16.000 reacties in 2024.

Naar Samenwerken met Utrechters

Image
Overleg

Tevredenheid & dienstverlening

Totaal aantal klachten in 2023 met 38% gestegen

In 2023 is het totaal aantal klachten dat bij de gemeente is ingediend gestegen met 38% naar 2.388. Het aandeel gegronde klachten is gedaald naar 44%, 20% is ongegrond. Er zijn 1.041 Woo-verzoeken ingediend. Vanwege de omvang lukt het ook in Utrecht steeds minder om deze verzoeken binnen de wettelijke termijn af te handelen.

Naar Klachten, bezwaar, beroep

Meer contactmomenten

Het aantal contactmomenten tussen inwoners en de gemeente is de afgelopen jaren gestegen. Dit contact gaat vaker via online kanalen. Bij het aantal baliebezoeken, telefoontjes en e-mails is sprake van een dalende trend.

Naar Dienstverlening