Image
Uitzicht op Utrecht Centraal en omgeving

Kijk op Utrecht

Samenvatting

Uit de Atlas voor gemeenten blijkt dat Utrecht hoog scoort op woonaantrekkelijkheid. Daarnaast kijken Utrechters positief naar hun stad. Ruim drie kwart (77%) van de Utrechters is trots op de stad Utrecht. 65-plussers (68%) zijn minder vaak trots op de stad dan 18 t/m 29 jarigen.

In het kort

Kerncijfers
  2019 2020 2021 2022 2023 2024
positie op ranglijst sterkste reputatie onder gemiddelde Nederlander - - 1 4 2 1
positie op ranglijst woonaantrekkelijkheidsindex 50 grootste gemeenten van Nederland 4 2 2 4 4  
positie op ranglijst sociaal-economische index 50 grootste gemeenten van Nederland 4 3 2 2 3  
% inwoners dat (zeer) eens is met: ik ben trots op de stad Utrecht  - - - - 77  
Bron: Steden & Streken Merkenonderzoek 2011-2023; Atlas voor gemeenten, Atlas Research; Inwonersenquête, gemeente Utrecht

Ruim drie kwart van de Utrechters is trots op de stad Utrecht

In de Inwonersenquête 2023 is dit jaar voor het eerst gevraagd in hoeverre Utrechters trots zijn op de stad Utrecht. Ook is Utrechters gevraagd of ze het moeilijk vinden om hoopvol te zijn over de toekomst van Utrecht. 29% van de Utrechters vindt het moeilijk om hoopvol te zijn over de toekomst van Utrecht. Hierover lees je meer in het hoofdstuk Sociale cohesie. 77% van de Utrechters geeft aan trots te zijn op de stad. In de Binnenstad (83%), Noordoost (82%) en West (80%) zijn inwoners het vaakst trots op de stad Utrecht. In Vleuten-De Meern (68%) is dit aandeel het laagst. Binnen de leeftijdsgroep van 18 t/m 29 jaar geeft 82% aan trots te zijn op Utrecht ten opzichte van 68% onder 65-plussers. 5% van de Utrechters is het (zeer) oneens met de stelling: ik ben trots op de stad Utrecht. In Vleuten-De Meern (7%) en Noordwest (6%) is dit aandeel het hoogst, in Noordoost (2%) en West (3%) het laagst.

Sterke reputatie in Nederland: van de 4e positie naar de 1e positie in 2024  

Het imago van Utrecht is regelmatig onderwerp van onderzoek. Uit het Steden & Streken Merkonderzoek blijkt dat Utrecht in 2024 de 1e plaats inneemt. Utrecht stond in 2023 op de 2e plaats als het gaat om de reputatie van gemeenten onder de gemiddelde Nederlander. Reputatie is bepaald op basis van bekendheid, binding en waardering. De top 5 steden scoren vergelijkbaar. In 2022 stond Utrecht nog op de 4e plaats (na Amsterdam, Maastricht en Rotterdam) als gemeente met de sterkste reputatie van de 100 grootste gemeenten. De top 5 steden zitten dicht bij elkaar wat betreft scores.

Utrecht scoort hoog op woonaantrekkelijkheid

Het Steden & Streken Merkonderzoek richt zich op het gevoel en de ervaringen van individuen. In de Atlas voor gemeenten worden de 50 grootste gemeenten van Nederland op allerlei punten met elkaar vergeleken om te kijken hoe aantrekkelijk een gemeente is om in te wonen. Hierbij wordt gekeken naar verschillende indicatoren zoals veiligheid, cultureel aanbod en historisch karakter. In 2023 neemt Utrecht de 4e positie in op de woonaantrekkelijkheidsindex, na Amsterdam, Amstelveen en Leiden. Utrecht staat op de sociaal-economische index op de 3e positie, na Amersfoort en Haarlemmermeer. In de top 15 is Utrecht de enige G4-stad.

Spontane bekendheid van Utrecht onder stedentrippers het minst van de G4-steden

De City Monitor (NBTC) beschrijft in hoeverre stedentrippers vanuit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België bekend zijn met verschillende Nederlandse steden. De spontane bekendheid van de Nederlandse steden verschilt per land, maar in alle drie zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag de bekendste steden, gevolgd door Eindhoven en Utrecht. Als aan stedentrippers uit de Verenigd Koninkrijk of Duitsland wordt gevraagd een Nederlandse stad te noemen, noemt een op de tien spontaan Utrecht. Voor Belgische stedentrippers is dit twee op de tien. De bekendheid van Utrecht onder stedentrippers komt overeen met de bekendheid van Eindhoven. In Amsterdam is de spontane bekendheid verreweg het hoogst: bijna acht op de tien stedentrippers noemt Amsterdam spontaan als er wordt gevraagd een Nederlandse stad te noemen. Deze cijfers zijn afkomstig uit 2021.

Utrecht heeft een sterk imago onder bewoners en bezoekers 

Het Merk- en imago onderzoek (Blauw, februari 2022) richt zich op hoe nationale bewoners en bezoekers de stad Utrecht zien. Utrecht heeft een aantal kernwaarden die de stad naar de buitenwereld wil uitdragen. Op de kernwaarden verbindend, persoonlijk, betrokken en menselijke maat scoort Utrecht significant hoger dan de andere G4-steden. Binnen het domein innovatief ondervindt Utrecht vooral concurrentie van Amsterdam. Daarnaast konden respondenten ook een eigen beschrijving noemen. Naast de kernwaarden worden door bewoners en bezoekers onder andere de volgende beschrijvingen genoemd: gezond, duurzaam en provinciaal. Ten opzichte van de andere G4-steden wordt Utrecht minder vaak gezien als een internationale stad. Bewoners en bezoekers associëren bepaalde iconen, gebouwen of locaties vaak en sterk aan de stad. Zo scoren het Spoorwegmuseum, Nijntje, de Domtoren, Utrecht Centraal station, het Bollendak, Hoog Catharijne en de Rabo Verrekijker hoog onder bewoners en bezoekers. Verder vinden zij Utrecht een stad met een groot en gevarieerd aanbod aan horeca, winkels, cultuur en historisch erfgoed. 

Publicatiedatum: 24-04-2024