Image
stadskantoor

14. Eigen organisatie

14.1 Inleiding

In dit duurzaamheidsverslag hebben we de informatie over de eigen gemeentelijke organisatie in het hierna volgende deel bij elkaar gebracht. Het betreft achtereenvolgens:

Energie

Mobiliteit

Inkoop en afval

14.2 Energietransitie gemeentelijk maatschappelijk vastgoed

In 2024 is gewerkt aan een nieuw beleidskader voor duurzaamheidsinvesteringen in het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed: de CO2-reductiemethode. Een nieuw kader was noodzakelijk nadat het vorige beleidskader, de Versnellingsopgave Energieneutraal Kernvastgoed, in 2023 is stopgezet naar aanleiding van een kritisch rekenkameronderzoek over de voortgang hiervan. De Versnellingsopgave leverde enkel een financiële bijdrage wanneer een gebouw volledig energieneutraal werd opgeleverd. In de praktijk bleek de stap naar energieneutraal echter niet altijd haalbaar, waardoor voor duurzaamheid geoormerkte middelen gedeeltelijk onbenut bleven. De CO2-reductiemethode stelt daarom iedere bespaarde ton CO2 centraal, waardoor wij ons vastgoed stapsgewijs verduurzamen binnen de huidige beperkingen als gevolg van netcongestie en de financiële situatie van de gemeente.

De CO2-reductiemethode houdt rekening met toekomstige maatschappelijke kosten die ontstaan door elke ton CO2 die wij als samenleving nu uitstoten. Te denken valt aan kosten voor een dijkverhoging, adaptatiemaatregelen en schade aan gebouwen, economie en infrastructuur door toenemende weersextremen. Onderzoekers van het Duitse Ministerie van Milieu hebben berekend dat 1 ton CO2-uitstoot in de toekomst € 875,- aan maatschappelijke kosten veroorzaakt. Met de CO2-reductiemethode constateren we dat het maatschappelijk rendabel is om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen waarvan de huidige kosten voor het reduceren van CO2-uitstoot lager of maximaal gelijk zijn aan dit bedrag. De CO2- reductiemethode fungeert daarmee als afwegingskader om maatschappelijk rendabele duurzaamheidsmaatregelen te identificeren. 

De CO2-reductiemethode is in 2024 in pilotvorm getest op vier gebouwen en vastgesteld door het college (Raadsbrief Uitkomst pilot CO2-reductiemethode). Met de overgebleven middelen van de Versnellingsopgave voeren we op korte termijn de maatschappelijk rendabele duurzaamheidsmaatregelen uit die tijdens de pilot zijn geïdentificeerd.

In 2024 zijn de volgende duurzaamheidsresultaten behaald:

  • Onderwijslocatie Sportcampus in Leidsche Rijn is energieneutraal opgeleverd. 
  • Het monumentale gebouw Directievilla Cereoolfabriek is aardgasvrij gemaakt en maximaal geïsoleerd.
  • Tijdelijke sporthal Tempo op sportpark Loevenhoutsedijk is bijna energieneutraal opgeleverd.
  • Een nieuw hockeyveld op sportpark Nieuwe Welgelegen is watervrij waarmee sproeiwater wordt bespaard.
  • Daarnaast is gewerkt aan de planvoorbereiding voor renovatie en verduurzaming van verschillende gebouwen. 

14.3 Energiegebruik eigen organisatie

Figuur 14.3.1 energiegebruik hele gemeentelijke organisatie

Infogram URL

In 2024 betrof het totale energiegebruik van de gemeentelijke organisatie 272.407 GJ. Dit is de energie nodig om bijvoorbeeld:

  • De gemeentelijke accommodaties en gebouwen te verwarmen en te verlichten;
  • De riolering te laten functioneren;
  • De openbare ruimte te verlichten;
  • Het verkeer te managen.

Het energiegebruik in 2024 is licht afgenomen ten opzichte van 2023. Verduurzaming van gebouwen en installaties in de openbare ruimte zorgen voor een lager energiegebruik. Het energiegebruik bij bereikbaarheid stijgt door het toenemende elektriciteitsverbruik in parkeergarages. Dit wordt veroorzaakt door het elektrisch laden. Weersinvloeden zijn beperkt, de gemiddelde temperatuur in 2024 was nagenoeg gelijk aan 2023.

14.4 Garanties van oorsprong

Figuur 14.4.1 garanties van oorsprong van de gebruikte elektriciteit

Infogram URL

Gemeente Utrecht heeft een energiecontract met Greenchoice voor de levering van duurzame elektriciteit. Alle elektriciteit die niet zelf wordt opgewekt met zonnepanelen op de gemeentelijke daken wordt door Greenchoice geleverd vanuit nieuw gerealiseerde windpark Oosterscheldekering. Daarmee levert de gemeente een bijdrage aan de ontwikkeling van additionele windenergie. In 2024 heeft Greenchoice 44.102.794 kWh geleverd aan de gemeente. Op 62 gemeentelijke daken liggen zonnepanelen waarmee in 2024 ongeveer 3,3 miljoen kWh is opgewekt, 7,5% van de gemeentelijke stroombehoefte werd dus met zonne-energie opgewekt. Wanneer een gebouw meer zonne-energie opwekt dan dat het zelf gebruikt ontstaat er een Garantie van Oorsprong (GVO). Met deze GVO`s verduurzamen we een deel van ons elektriciteitsgebruik.

14.5 Energiebehoefte gemeentelijke kantoren

Figuur 14.5.1 energiebehoefte gemeentelijke kantoren

Infogram URL

Door middel van de BENG-indicatoren (Bijna Energieneutrale Gebouwen) kunnen we beter in beeld brengen hoe de energiebehoefte van gemeentelijke kantoren is opgebouwd. Gemiddeld genomen over de volgende gemeentelijke kantoren: stadhuis Utrecht, wijkservicecentrum Vleuten-De Meern en het stadskantoor is het gebruik in 2024 113 kWh. Dit is 11% minder dan in 2023. Vooral de WKO-installatie van het stadskantoor heeft minder warmte en koude verbruikt. Dat kunnen we deels verklaren doordat etages afgesloten zijn in verband met verbouwingen en de temperatuur naar beneden is bijgesteld.

14.6 Zonne-energie en zonne-warmte op het eigen vastgoed

Figuur 14.6.1 geïnstalleerde zonne-energie en zonne-warmte op eigen vastgoed

Infogram URL

Er is in totaal 3.924.099 wattpiek aan elektrisch vermogen geïnstalleerd. Daarnaast zijn er zonnepanelen die naast elektrisch vermogen ook thermisch vermogen (warmte) kunnen opwekken. Er is in totaal 1.175.112 wattpiek aan thermisch vermogen geïnstalleerd. In 2024 is de Sportcampus Leidsche Rijn aardgasvrij en energieneutraal gemaakt door 700 zonnepanelen en door waterbuffers, die gevoed worden door 300 zonnecollectoren. Dit verklaart de volledige stijging van zonnewarmte en bijna de helft van de zonne-energie stijging.

14.7 Directe CO2 uitstoot gemeentelijk vastgoed

Figuur 14.7.1 directe CO2 uitstoot gemeentelijk vastgoed

Infogram URL

De COuitstoot van het gemeentelijk vastgoed heeft drie bronnen:

  1. Elektriciteit: jaarverbruik 2024 betrof 44.102.794 kWh
  2. Aardgas: jaarverbruik 2024 betrof 1.312.521 m3
  3. Stadsverwarming: jaarverbruik 2024 betrof 72.101 GJ

 

  1. Het elektriciteitsgebruik is volledig duurzaam en afkomstig uit Nederlandse windparken. De CO2 uitstoot hiervan bedraagt dus 0 Kg. 
  2. De CO2 uitstoot behorend bij een kuub gas bedraagt in 2024: 1,779 Kg. De totale CO2 uitstoot van het gasgebruik bedraagt dus 2.334.975 Kg. Vanaf 2021 compenseert de gemeente haar volledige gasgebruik middels CO2 reductiecertificaten van het type Gold Standard. De CO2 wordt gecompenseerd door een windpark in Turkije. 
  3. De CO2 verbonden aan de stadsverwarming wordt bepaald via een standaardmethodiek volgens een door het Rijk vastgesteld model, het zogenoemde warmte-etiket. Hierin wordt de duurzaamheid van de benodigde energie benoemd en de CO2 emissiefactor van de stadswarmte. Het warmte-etiket over 2024 is nog niet beschikbaar. 

14.8 Vervoerswijze medewerkers

Sinds april 2023 heeft de gemeente Utrecht een nieuwe reiskostenregeling voor haar medewerkers. Medewerkers hebben in deze regeling de keuze tussen twee varianten: ‘Groen Flexibel’ en 'Budget Vrij’. Groen Flexibel is financieel de meest aantrekkelijke variant voor medewerkers die kiezen voor reizen met OV, fiets en lopen. Medewerkers krijgen in principe geen autovergoeding. Een autovergoeding is alleen mogelijk bij uitzondering als er bijvoorbeeld sprake is van een medische beperking. Medewerkers van de gemeente Utrecht worden gestimuleerd om voor woon-werkverkeer gebruik te maken van het openbaar vervoer, de fiets of lopen.

Bij Groen Flexibel krijgen medewerkers het OV 100% vergoed (NS-Business Card) of krijgen een km-vergoeding voor fietsen of lopen van 19 cent/km. Bij Groen Flexibel kan de medewerker een thuiswerkvergoeding aanvragen voor de dagen waarop de medewerker thuiswerkt.

Figuur 14.8.1 vervoerswijze woon-werkverkeer medewerkers gemeente Utrecht met reiskostenvariant Groen Flexibel, 2024

 

Infogram URL

73% van de medewerkers koos in 2024 voor Groen Flexibel. 91% van deze medewerkers heeft binnen het kalenderjaar voor het woon-werkverkeer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer, 27% heeft één of meerdere dagen gekozen voor fietsen, 5% voor de auto en 1% voor lopen. NB: Omdat een werknemer binnen een kalenderjaar voor meerdere soorten ‘vervoer’ een vergoeding kan hebben ontvangen (bijvoorbeeld sommige dagen met het OV en andere dagen met de fiets), telt het totaal op tot boven de 100%. 

Naast Groen Flexibel kunnen medewerkers kiezen voor Budget Vrij. Bij Budget Vrij hebben medewerkers maandelijks een vast budget voor reizen en thuiswerken. Dit budget wordt vastgesteld op basis van een vaste km-vergoeding van 8 cent per km, maximaal 30km enkele reis en het gemiddeld aantal reisdagen van de werknemer. De medewerker maakt bij deze reiskostenregeling zelf de keuze voor zijn/haar vervoermiddel. 

15% van de medewerkers heeft in 2024 gekozen voor Budget Vrij. Van deze medewerkers weten we niet met welk vervoermiddel de medewerker tussen woon en werk reist. Net zoals vorig jaar heeft 10% van de medewerkers geen reiskostenvergoeding ontvangen. Dit kan onder andere komen door een zeer beperkte woon-werkafstand en/of door regelmatig thuiswerken. Ook langdurig zieke medewerkers krijgen (tijdelijk) geen vergoeding.

Figuur 14.8.2 gekozen reiskostenregelingen medewerkers gemeente Utrecht, 2024

Infogram URL

14.9 Aandeel elektrisch gemeentelijk wagenpark

Figuur 14.9.1 aandeel elektrische voertuigen in het gemeentelijk wagenpark

Infogram URL

De gemeente Utrecht probeert haar gemotoriseerde wagenpark bij vervanging zoveel mogelijk om te zetten naar emissievrije voertuigen. We streven ernaar 95% emissievrij te zijn met het eigen gemeentelijke wagenpark in 2030. Als tussendoel is in 2025 het gebruikte materieel in de zero-emissiezone emissievrij beschikbaar, met uitzondering van enkele zware voertuigen (raadsbrief 23 december 2023).

Het gemeentelijk wagenpark bestaat in 2024 uit 429 gemotoriseerde voertuigen. De afgelopen drie jaar neemt het aandeel emissievrije voertuigen licht af: van 47% in 2022, naar 45% in 2024. Het aantal elektrische voertuigen nam toe, maar het totaal aantal voertuigen (inclusief niet-elektrische voertuigen) nam sterker toe. Zo zijn er het afgelopen jaar 17 nieuwe kraantrechtervoertuigen op diesel geleverd en zijn er geen scooters meer in het wagenpark. De scooters die we bezaten waren emissievrij, dus het wegvallen daarvan drukt het aandeel emissievrije voertuigen. Tot slot is het aandeel emissievrije boten de afgelopen drie jaar afgenomen, van 25% naar 16%.

Sinds 2021 neemt het aantal elektrische voertuigen toe, het aandeel binnen het eigen wagenpark fluctueert. De gemeente Utrecht vervangt momenteel personenauto's voor elektrische voertuigen. In 2024 is 87% van de personenauto's elektrisch (2023: 84% en 2022: 90%). Waar het aandeel emissievrije bestelwagens weer toeneemt (van 62% in 2023 naar 70% in 2024), neemt het aandeel emissievrije werkvoertuigen juist wat af (29% in 2023 naar 26% in 2024). 

Tot slot bezit de gemeente 26 voertuigen die op CNG groengas rijden. Van de 383 fietsen in gemeentelijk bezit, zijn 166 fietsen (43%) elektrisch aangedreven. Het aandeel elektrische fietsen neemt, ondanks een dip in 2022, sinds 2020 gestaag toe.

14.10 Maatschappelijk verantwoord opdracht geven en inkopen

Maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen

De gemeente koopt maatschappelijk verantwoord in. Dit betekent dat de gemeente als opdrachtgever ook stuurt op het realiseren van doelstellingen op vijf Utrechtse beleidsthema’s: klimaat, circulaire economie, gezonde leefomgeving, sociale & gezonde stad en ketenverantwoordelijkheid. De gemeente Utrecht wil de denk- en innovatiekracht van de markt hierbij gebruiken.  

In 2023 heeft de gemeente het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) 2022 – 2025 ondertekend. Vervolgens heeft de gemeente een Uitvoeringsprogramma MVOI opgesteld, dat in maart 2024 door het college is vastgesteld.

Volgens een onderzoek van vereniging Bouwend Nederland staat de Gemeente Utrecht in 2024 in de top 10 van gemeenten die duurzaam aanbesteden.

Resultaten in 2024

Figuur 14.10.1 inkoop 2024 naar ambitieniveau

 

Infogram URL

De gemeente Utrecht stuurt al enkele jaren op circulaire en duurzame inkopen. Sinds 2024 meten we op bovenstaande vijf thema’s afzonderlijk. Daarvoor werd het totaal gemeten én circulair al wel specifiek. In dit verslag rapporteren we over de resultaten van inkoopopdrachten met een minimale waarde van € 100.000. Het totaalbedrag waarover we in 2024 rapporteren is € 578 miljoen. 

Circulair inkopen en de impact van gemeentelijke inkopen op klimaat en gezonde leefomgeving

Voor circulair inkopen zetten we inkoopinstrumenten in om productie en (her)gebruik van circulaire producten en diensten te stimuleren en daarmee de circulaire economie vooruit te helpen. De gemeente ziet een aanbesteding als circulair als aan minimaal drie van de onderstaande vijf punten aandacht is besteed bij de inkoopopdracht:

  1. Benutten van beschikbare materialen en producten; 
  2. Gebruiken van hernieuwbare grondstoffen; 
  3. Minimaliseren van de milieu impact tijdens de levenscycli; 
  4. Creëren van voorwaarden voor een langere levenscyclus; 
  5. Creëren van voorwaarden voor gebruik in toekomstige levenscycli. 

Figuur 14.10.2 circulaire inkopen

Infogram URL

In 2024 werd in 55% van de inkoopopdrachten circulair aanbesteed. Dit is het hoogste percentage sinds we dit meten (2014). Wat het maatschappelijke effect is van deze aanbestedingen op de vermindering van primair grondstoffenverbruik willen we steeds meer inzichtelijk maken. In 2023 zijn we begonnen om dit effect meetbaar te maken voor een aantal projecten in de openbare ruimte. We doen dit door middel van levenscyclus-analyse en het monitoren van milieu-effecten.

Uit een onderzoek van CE Delft in 2023 bleek dat het inkoopsegment ‘Grond-, Weg- en Waterbouw’ verantwoordelijk is voor de grootste klimaatimpact en ook het grootste aandeel grondstoffenuitputting van alles wat de gemeente Utrecht inkoopt. Dit betekent dat we met onze projecten in de openbare ruimte, zoals de aanleg of herinrichting van straten, een verschil kunnen maken. Daarom zijn we gestart met een opleidingsprogramma om te leren ontwerpen en aanbesteden met de milieukostenindicator (MKI). Door de MKI van materialen en projecten te laten meewegen bij de keuzes die we in onze projecten maken, willen we onze beleidsdoelen op het gebied van onder andere klimaat en circulariteit halen. Hoe lager de MKI van een project, hoe beter voor milieu en klimaat. Een belangrijke manier om tot een lagere MKI te komen, is meer gebruik te maken van vrijkomende materialen. 

De gemeente Utrecht heeft het convenant Schoon en emissieloos bouwen ondertekend. Er is een werkgroep emissieloos inkopen opgericht die een set basiseisen en gunningscriteria heeft ontwikkeld in 2024. Hiermee kunnen we de markt gericht en marktconform op een standaard wijze uitdagen om ambities te verzilveren op emissieloos materieel en transport om de doelstelling in 2030 na te streven. 

Voorbeelden van maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen

Herinrichting Bernadottelaan en een aantal omliggende straten
We vernieuwen de Bernadottelaan, de Nansenlaan, de De Gasperilaan, de Bevinlaan en delen van de Rooseveltlaan, de Marshalllaan en de Trumanlaan. Daarbij voegen we ongeveer 6.500 m2 groen en 200 bomen toe. Ook vervangen we het riool en vernieuwen de verharding van de straten, stoepen en parkeervakken. Dit project is in 2024 aanbesteed. De uitvoering start in 2025. De gemeente liet een materiaalscan uitvoeren om te bepalen welke materialen in het plangebied aanwezig waren: hoeveel, van welke kwaliteit en waar ze geschikt voor waren. Daarna ontwierpen we de nieuwe situatie met als doel zoveel mogelijk van deze materialen opnieuw te gebruiken. We hebben genoeg stoeptegels om alle stoepen opnieuw aan te leggen en hergebruiken goede stoepranden. De betonstraatstenen van de oude rijbanen gebruiken we voor de nieuwe parkeervakken. De grond die nodig is om de buurt te vergroenen, kwam vrij bij een ander project: de aanleg van een sportveld met wateropslag. Deze ontwerpkeuzes en maatregelen leiden tot: 

  • een reductie van de COuitstoot van 42%; dat is een reductie van 766 ton CO2 Dat komt overeen met ruim 500 jaar elektriciteitsverbruik door een gemiddeld Nederlands huishouden.
  • 85% minder primair materiaalgebruik; dat is een reductie van 31.892 ton primair materiaal 
  • een verlaging van de milieueffecten (MKI) met 49% ten opzichte van een reguliere werkwijze. 

 

Bouw van kindcentrum en sporthal Cartesius
Aan de Locomotiefstraat in de nieuwe Utrechtse wijk Cartesius komt een nieuw kindcentrum en een sporthal. Het gebouw is in 2026 klaar. Het gebouw wordt modulair en demontabel ontworpen, zodat het eenvoudig aangepast kan worden. Op de R-ladder is dit een voorbeeld van R1, Rethink (de eerste trede: product slimmer gebruiken en maken). Installaties, binnenwanden en gevelpanelen moeten eenvoudig uit elkaar gehaald kunnen worden zonder kwaliteitsverlies, waardoor ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Bij de bouw worden materialen met een lage milieubelasting gebruikt. Minimaal 50% van de toegepaste materialen moet hergebruikt, herbruikbaar of biobased zijn. Daarnaast wordt er zoveel mogelijk gebruikgemaakt van secundaire bouwmaterialen uit regionale bronnen. Het gebouw is minimaal energieneutraal, met een sterke voorkeur voor energiepositief na de netcongestieperiode. Dit betekent dat het meer energie opwekt dan het verbruikt.

Westelijke stadsboulevard
De wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug richten we in als stadsboulevard. We veranderen de drukke verkeersweg in een veilige weg met groen en bomen. In 2024 is de uitvoering van de deelgebieden 4 en 5 aanbesteed. Bij de aanbesteding van deelgebied 4, een deel van de Vleutenseweg nabij de kruising met de Spinozaweg, heeft de gemeente ingezet op een zo laag mogelijke MKI en zo veel mogelijk emissieloos materieel voor de uitvoering. Om dit te bereiken heeft de aannemer een alternatief asfaltmengsel aangeboden met een lagere milieubelasting.

Bij de aanbesteding van deelgebied 5 hebben we een COreductie gerealiseerd van 36 ton. Dat is 25% minder CO2 -uitstoot dan bij een reguliere werkwijze. Het aandeel primair materiaalgebruik daalt met 12% (323 ton) en de totale milieueffecten (MKI) dalen met 20%.

Opnieuw inrichten Maliebaan
We werken aan de aanpak van de Maliebaan en de kruising Maliebaan-Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat. We willen onder andere de fietsroute en openbare ruimte voor voetgangers verbeteren. Voor de middenbaan van de Maliebaan berekenden we van verschillende ontwerpvarianten de MKI-waarde. Daardoor konden we kiezen voor een ontwerp met materialen met een veel lagere impact op klimaat en milieu. We reduceren de CO2 uitstoot daarmee met 112 ton. Dat is een reductie van 96% ten opzichte van een reguliere werkwijze. Het aandeel primair materiaalgebruik in de middenbaan daalt met 85% (2.090 ton) en de milieueffecten (MKI) dalen met 97%.

Opnieuw inrichten Lange Jufferstraat en omgeving 
We vervangen het riool in de Lange Jufferstraat, Keizerstraat en de Korte Jufferstraat. Dit is het eerste rioolproject in Utrecht waarbij uitsluitend elektrische machines worden ingezet, ook voor de aan- en afvoer van de materialen. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstof, vermeden en is er sprake van minder geluidsoverlast. Er wordt een apart riool voor regenwater aangelegd dat het regenwater opvangt en afvoert naar open water. Dit vermindert de belasting op het hoofdriool en voorkomt wateroverlast bij hevige regenval. De herinrichting van de openbare ruimte het toevoegen van groen en het verwijderen van zes parkeerplekken om meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers. Deze maatregelen tonen aan dat het project niet alleen gericht is op functionele verbeteringen, maar ook op het bevorderen van duurzaamheid en circulariteit in de stedelijke omgeving, waarvoor we ook bij vele andere projecten kiezen.

Hardware: laptops en telefoons
De meeste negatieve milieu-impact van hardware zit in de winning van grondstoffen en de productie. Bij de aanbesteding van end-user hardware ligt de nadruk op de gebruikersfase en verwerking aan het einde van de levensduur.

Om onze apparaten een langere levensduur te geven, wordt de apparatuur op de werkplek gerepareerd. De hardware wordt door een lokale, sociale ondernemer verwerkt: We hebben een due diligence aanpak als eis meegenomen in de uitvraag om invulling te geven aan ketenverantwoordelijkheid ten behoeve van het voorkomen van sociale en ecologische misstanden.

Ontmanteling datacenters
Ook wordt sinds eind 2024 door de gemeente Utrecht afgeschreven IT producten uit twee data centers verwerkt bij een sociale IT dienstverlener. Onze apparatuur is opnieuw in gebruik genomen of circulair ontmanteld. De grondstoffen die zijn geoogst tijdens dit proces worden hoogwaardig verwerkt als materiaalstroom of product voor nieuw gebruik.

  • 21% van de aangeleverde apparatuur is opnieuw in gebruik genomen; de rest van de apparatuur is circulair ontmanteld
  • Met deze 21% is 434.069 kg CO2 bespaard, wat anders verbruikt zou zijn om nieuwe IT-apparatuur te maken
  • Er is bijna 2.600 kg aan grondstoffen teruggewonnen tijdens het recycle proces zoals goud, aluminium en koper
  • Uit onze apparatuur is 2.359 kg hoogwaardige kunststoffen geoogst, die opnieuw gebruikt zijn voor de vervaardiging van bijvoorbeeld meubels, laptopstandaards en vazen.

 

Biologisch groen

Voor aanbestedingen in de inkoopcategorie ‘groen’ streven we naar een zo hoog mogelijk percentage biologisch groen, passend bij het beschikbare aanbod. In juli is door de raad de motie M318 Help de bij met uitsluitend biologisch geteelde bollen en zaden Utrecht aangenomen. Vanaf die tijd kopen we alleen nog maar biologische geteelde bloembollen en zaden in. In totaal zijn er over het gehele jaar 228.000 stuks bloembollen ingekocht waarvan 202.490 stuks biologisch geteeld. (88,8%). 

In de zomer van 2024 zijn we gestart met een Dynamisch Aankoop Systeem Beplanting en gunnen we op basis van prijs en teeltmethode, waarbij biologisch en Planetproof gekweekte beplanting een gunningsvoordeel geniet ten opzichte van regulier gekweekte beplanting. Van alle geleverde beplanting over geheel 2024 is 54,3% biologisch en Planetproof geteeld. We verwachten dat het percentage biologisch en Planetproof geteeld plantmateriaal de komende jaren hoger wordt door deze nieuwe manier van inkopen. 

14.11 Afval stadskantoor

Figuur 14.11.1 afval stadskantoor

Infogram URL

De totale hoeveelheid afval was in 2024 151.351 kg. Dit is een daling ten opzichte van 2023. De gemeente is in 2022 gestopt met het gescheiden inzamelen van plastic, blik en pakken. Dit wordt valt nu onder restafval en wordt na gescheiden. Ook is er sinds 2024 de mogelijkheid om plastic flesjes en blikjes apart in te leveren voor een goed doel (Personeelsfonds Utrecht) hier wordt volop gebruikt van gemaakt. 
De hoeveelheid papier en karton is gedaald omdat wij deze afvalstroom in 2023 ook hebben verwerkt voor het naastgelegen kantoorpand Central Park. Sinds het laatste kwartaal van 2023 zorgt Central Park zelf voor afvoer van papier en karton. 
Vanaf 1 januari 2024 zijn alle wegwerpbekers bij de drankautomaten verdwenen, hiervoor zijn herbruikbare bekers geïntroduceerd, er is dus geen afval meer van de plastic bekertjes. 
Grofvuil komt uit de verbouwingen die gaande zijn in het stadskantoor.

Koffiedik en snij- en etensresten
De Clique verzamelt nog steeds in opdracht van onze cateraar al het koffiedik (koffiebar 6e etage en koffiebar 11e etage) en snij- en etensresten (centrale keuken) in. Vanaf augustus 2022 haalt De Clique ook het koffiedik apart op van alle warme drankenautomaten. 

De afvalstroom koffiedik is dit jaar gestegen, tot 15.551 kg in 2024. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2023. 

14.12 Catering 

Figuur 14.12.1 vlees en vis

Infogram URL

In 2024 is de cateraar gestart met ”Broodje Utrecht”, dit broodje is volledig biologisch, lokaal en biodiversiteit vriendelijk. De verkoop van dit nieuwe product loopt heel goed. De cateraar heeft de (mono) verpakkingsmaterialen verder gereduceerd en is overgegaan op 10 liter verpakking melk via de “melkkoe”. In 2024 heeft de cateraar hun leveranciers zoveel mogelijk gebundeld zodat er minder (vracht) aanvoer is. 
In 2024 was er in de inkoopcijfers een daling te zien is in het totale aandeel vlees(waren) / gevogelte / wild en vis, dit geldt ook voor het aantal kilo’s. Over het algemeen zien we dat medewerkers positief zijn over het aanbod en gestimuleerd worden om een plantaardige keuze te maken. Wel vinden medewerkers het belangrijk om ook de keuze voor vlees / vis te kunnen maken.